Tel. +370 67146774 El.Paštas: mokyklosrastine@gmail.com
Marijampolės Jono Totoraičio progimnazijos 2014 m. Nacionalinio mokinių pasiekimų tyrimo rezultatai
Jono Totoraičio progimnazija 2014 m. gegužės mėn. dalyvavo Nacionaliniame mokinių pasiekimų tyrime. Šį tyrimą šalies mastu rengia ir vykdo Nacionalinis egzaminų centras, kuriame tiriami bendrąjį ugdymą teikiančių mokyklų mokinių pasiekimai ir nuostatos. Tyrimo rezultatai naudojami reguliariai švietimo būklės stebėsenai ir tobulinimui. Tyrimo tikslas – vadovaujantis Bendrosiomis programomis ir kitais ugdymo turinį reglamentuojančiais dokumentais teikti švietimo bendruomenei išsamią ir patikimą informaciją apie bendrojo ugdymo rezultatų raidą ir kokybę.
2014 m. buvo tiriami 8 klasių mokinių mokymosi pasiekimai. 8 klasės mokiniams buvo pateiktos skaitymo, rašymo, kalbos sistemos supratimo, socialinių mokslų, gamtos mokslų ir matematikos užduotys. Iš viso pagrindiniame tyrime dalyvavo 3763 aštuntos klasės mokiniai iš 148 mokyklų (178 klasių).
Kiekvieno tirto dalyko (dalyko sričių) testų rezultatai apskaičiuojami taikant moderniosios testų teorijos metodus ir šioje ataskaitoje pateikiami standartizuotais taškais. Dalyko pasiekimų skalė formuojama taip, kad pasiekimų vidurkis yra ties 500 standartizuotų taškų, o šalies mokinių „išsibarstymas“ pagal atliktų testo užduočių rezultatus padengia 200 – 800 standartizuotų taškų intervalą.
Testus atlikusių mokinių vidutiniai rezultatai (standartizuotais taškais):
Iš aukščiau pateiktos diagramos matyti, jog, išskyrus skaitymą, Marijampolės Jono Totoraičio progimnazijos rezultatai yra aukštesni už šalies vidurkį.
Pridėtinė vertė
Nustatyti skirtingų mokyklų (pagal mokyklos tipą ar vietovės urbanizacijos laipsnį) mokinių pasiekimų skirtumai patys savaime neleidžia patikimai ir pagrįstai teigti apie mokyklų darbo kokybę. Daugelio šalių, taip pat ir Lietuvos nacionaliniai mokinių pasiekimų tyrimai, rodo, jog didelę dalį pasiekimų skirtumų lemia mokinių namų socialinė, ekonominė ir edukacinė aplinka, taip vadinamas mokinių socialinis ekonominis statusas, kuris priklauso nuo tėvų išsilavinimo, užimtumo ir kitų faktorių. Mokinių namų aplinkos skirtumams mokykla negali daryti tiesioginės įtakos, tačiau svarbus švietimo sistemos tikslas – sumažinti minėtų skirtumų įtaką užtikrinant socialiai teisingas sąlygas visiems mokiniams įgyti kokybišką išsilavinimą. Vienas iš pasaulyje plačiai taikomų mokyklos darbo efektyvumo matų – mokyklų sukuriama pridėtinė vertė. Mokyklos indėlis ir įtaka mokinių mokymosi pasiekimams apskaičiuojama atsižvelgiant į tyrimais nustatomas mokinių socialines ekonomines sąlygas namuose. Pridėtinės vertės rodiklis pateikiamas, kaip realių ir prognozuotų mokinio gebėjimų skirtumas. Šio rodiklio vidurkis lygus 0. Didesnės už 0 rodiklio reikšmės parodo, kad mokykla sukuria teigiamą pridėtinę vertę. Neigiamos pridėtinės vertės reikšmės parodo, kad šių mokyklų prognozuojami pasiekimai aukštesni, nei realūs, todėl šių mokyklų darbo efektyvumas kelia susirūpinimą.
Žemiau esančiose diagramoje parodytas pagrindiniame tyrime dalyvavusių mokyklų „išsibarstymas“ pagal sukuriamos pridėtinės vertės rodiklį ir apibendrintą pasiekimų rodiklį. Vienas taškelis vaizduoja vienos mokyklos rezultatus. Progimnazijos rezultatai pažymėti kryželiu. Apibendrintas pasiekimų rodiklis naudojamas įvertinti bendrus visos klasės/ mokyklos rezultatus – jame skirtingų dalykų rezultatai apjungiami į vieną pasiekimų skalę.
8 klasės mokyklų sukuriamos pridėtinės vertės ir apibendrinto mokinių pasiekimų rodiklio diagrama:
Mokyklos klimato ir savijautos mokykloje rodikliai
Nacionalinio tyrimo metu, greta mokinių akademinių pasiekimų, buvo tiriamas ir mokyklos klimatas bei mokinių savijauta mokykloje. 8 klasės mokinio klausimyne mokiniams buvo pateikti šeši klausimai, aprašantys mokyklos ir klasės emocinį klimatą. Buvo prašoma mokinių išsakyti savo nuomonę apie mokyklą, klasę ir savijautą mokykloje. Rodikliai perskaičiuoti į standartizuotus taškus taip, kad šalies vidurkis visuomet bus nulis, o standartinis nuokrypis – vienetas. Jei rodiklio reikšmė mažesnė už nulį, tai parodo, kad mokiniams toje srityje sekasi prasčiau nei šalies mastu, jei reikšmė didesnė už nulį – geriau.
Žemiau esančiose diagramoje parodytas pagrindiniame tyrime dalyvavusių mokyklų „išsibarstymas“ pagal mokyklos klimato/ savijautos mokykloje rodiklį ir apibendrintą pasiekimų rodiklį:
Tiek iš sukuriamos pridėtinės vertės ir apibendrinto mokinių pasiekimų rodiklio diagramos, tiek iš klimato/ savijautos mokykloje rodiklio diagramos matyti, jog ir jie yra aukštesni už šalies mokyklų vidurkį.
Pagal Nacionalinio egzaminų centro Nacionalinio mokinių pasiekimų tyrimo 2014 m. ataskaitą Marijampolės Jono Totoraičio progimnazijai parengė direktoriaus pavaduotojas ugdymui
Antanas Mikuckis.